NOI NU CUNOAȘTEM CUM SUNA MUZICA PE STRĂZILE EGIPTULUI ANTIC


În Egiptul antic au fost folosite în total câteva zeci de instrumente muzicale.  În ciuda faptului că multe dintre ele au fost descoperite și performanțele lor le vedem pe pereții mormintelor - este imposibilă reconstruirea sunetului muzicii ce se auzea in țara faraonilor - spune arheologul Katarzyna Tatoń într-un interviu acordat PAP.

 Când primii faraoni au început să domine în jurul anului 3100 î.Hr., muzica s-a dezvoltat rapid.  Potrivit lui Katarzyna Tatoń, arheologul care se ocupă de instrumente muzicale vechi, începuturile instrumentelor antice egiptene ar trebui să fie urmărite în urmă cu peste 5.000 de ani.

 Poate fi reprodusă o listă aproape completă a instrumentelor utilizate în Egiptul antic.  Unele dintre ele au supraviețuit până în vremurile noastre, în timp ce altele sunt descrise în sculpturile din morminte - observă cercetătorul.  Erau instrumente de percuție, de suflat  și cu coarde.  În total, oamenii de știință au reușit să numere zeci de tipuri de instrumente utilizate în Egiptul antic.

 Din păcate, oamenii de știință nu pot reproduce sunetul muzicii înterpretate în timpul construcției piramidelor.  „Problema de bază cu care ne întâlnim în timpul cercetării este lipsa monumentelor sub forma scrierii muzicale sau a documentelor legate de teoria muzicală” - indică Tatoń.

 El spune că pe baza cercetărilor anterioare, se poate spune doar că în Egiptul antic au fost folosite diferite sisteme pentru înregistrarea diferitelor tipuri de informații muzicale.  Aici este posibil să menționăm, printre alte scrieri de mână, utilizarea unor hieroglife și în perioada târzie și a unui sistem de puncte pe text.  Pe care însă „Încă nu știm să le interpretăm corect” - conclude el. 

 Harpa a fost printre principalele instrumente muzicale ale Egiptului Antic; erau adesea împodobite, deoarece aveau și scopuri rituale.

Din mărturia lui Giuseppe Flavio, istoric și general evreu, știm că harpa egipteană a fost enarmonică, adică bazată aproximativ pe scara LA-FA-MI-DO-SI, cu tot atâtea repetări în octavele superioare și inferioare, atât cât  permitea numărul corzilor.



 "Nu avem idee despre modul în care instrumentele erau reglate sau care erau scările muzicale folosite. În absența scrierilor muzicale nu putem face decât niște presupuneri despre sistemele audio și intervalele utilizate", adaugă Tatoń.


 Declinul muzicii din Egiptul antic se încadrează în perioada începută de cucerirea lui Alexandru cel Mare în secolul al IV-lea î.Hr., când Egiptul a intrat pe orbita influențelor grecești și ulterior romane și a fost influențat de aceasta.  Sfârșitul a venit odată cu apariția stăpânirii arabe în Valea Nilului în secolul al VII-lea d.Hr.

Tot Tatoń subliniază că muzica egipteană nu a fost omogenă și neschimbată în perioada de dezvoltare a civilizației.  "Muzica Egiptului antic este o reflecție a istoriei sale. Trebuie să fim conștienți de cât timp vorbim despre perioada de dezvoltare. Oamenii care au trăit în acea perioada, precum Ramesses II, piramidele trebuie să fi părut străvechi, pentru Cleopatra VII au fost  chiar vechi. În această perioadă, cultura muzicală s-a schimbat și ea ", subliniază el.

 Cele mai vechi instrumente egiptene includ flautul, clarinetul dublu și harpa.  Odată cu intensificarea contactelor cu alte civilizații, au apărut instrumente noi.  Acest lucru s-a întâmplat, de exemplu, în perioada Noului Regat (secolul XVI-XI î.Hr.), când lăutul, lira, oboiul dublu, tamburina au ajuns în Egipt.

 Doar instrumentele individuale au fost folosite în mod continuu timp de câteva milenii.  Printre acestea este harpă.  "Totuși, acest lucru nu înseamnă că forma lor nu s-a schimbat. Harpa perioadei de construire a piramidelor (cu aproximativ 4,5 mii de ani în urmă) părea complet diferită de cea a perioadei de cumul.  ei au dezvoltat că, în literatura antică, Egiptul este uneori numit + harpa cultură + "- spune cercetătorul.

 Un instrument caracteristic al Egiptului antic a fost sistrumul.  De obicei era format dintr-un mâner cilindric și un cadru metalic de potcoavă, cu arcul orientat în sus.  Tijele treceau prin găurile din cadru și scoțau un sunet în timp ce se mișcau.  Pentru a o consolida, barele erau uneori echipate cu plăci.  "Aceste tipuri de instrumente au fost folosite, de exemplu, în perioada sărbătorilor. Cu siguranță, ascultarea sunetului lor ar fi dificilă din punctul de vedere al sensibilității noastre" - a spus cercetătorul.

 Cu toate că astăzi unii muzicieni încearcă să reconstruiască sunetul muzicii antice egiptene, acestea nu sunt - în opinia lui Tatoń - în mod substanțial justificate.  "Pur și simplu nu avem nicio bază pentru a le crea. Nu știm cântarul sau estetica muzicală folosită la acel moment. Nu putem decât să ne imaginăm timbrul sunetelor emise de instrumente. Nu este absolut suficient" - spune el.

 Cu toate acestea, știm ceva.  Muzica contemporană poate fi unică și multi-voce, vocală și instrumentală, precum și vocal-instrumentală, solistă și ansamblu.  Muzicienii ar fi putut fi atât bărbați, cât și femei - spune arheologul.

 "Muzica a fost prezentă în timpul ceremoniilor oficiale și activităților zilnice, evenimentelor de la curte și a sărbătorilor religioase. A fost un element atât de important al vieții, încât a devenit un atribut al uneia dintre cele mai mari zeități venerate din întreaga țară: zeița Hathor"  , continua.

 Diferite tipuri de harpă care apar în arta egipteană, designul domeniului public

 Deși nu știm cum se cântă muzica în Egiptul antic, unele instrumente încă folosite în Orientul Mijlociu își au rădăcinile în Egiptul antic.  Printre acestea se numără zummara - un instrument dublu asemănător cu clarinetul din nordul Africii: nây și uffâtah - similar cu flautul egiptean antic.

 Numai în Egipt, cu toate acestea, tamburul Darabuk este încă utilizat astăzi: un tip de vas în formă de emisferă de lut, deschis de jos, cu o membrană atașată sau legată la marginea superioară.

 „Deși nu suntem în măsură să reproducem piese specifice, ne putem imagina că cele interpretate de grupuri profesionale au fost la fel de caracteristice ca și celelalte domenii ale artei egiptene antice”, concluzionează el.